środa, 4 grudnia 2013

PRZYPRAWA DO PIERNIKA

Zbliżają się święta, a teraz jest pora aby zabrać się za pieczenie pierników, pierniczków oraz domów z piernika. Do tych wypieków niezbędna jest przyprawa do piernika, można kupić gotową ale równie dobrze można zrobić ją samodzielnie. To co mogę zrobić sama, niewielkim wysiłkiem, po prostu robię, bo potem wiem co jest w środku, mam świadomość jakich składników użyłam, że są to same przyprawy bez wypełniacza w postaci np. kakao.

Widzę także równicę w wypiekach kiedy używam gotowej mieszanki piernikowej, a takiej zrobionej przeze mnie, dzięki tej zrobionej samodzielnie w wypiekach wyczuwalny jest lepszy smak i zapach przypraw korzennych.

Przyprawę do piernika można użyć także jako dodatek do rozgrzewającej kawy, herbaty w jesienne dni albo do grzańca z piwa, wina w mroźne, zimowe wieczory. Taką przyprawę wystarczy trzymać szczelnie zamkniętą w słoiku i sięgać po nią wtedy kiedy tylko nam potrzebna.

Moja przyprawa ma dominującą nutę cynamonu, nie jest zbyt ostra i zawsze gdy ją robię, to trzymam się proporcji przeze mnie podanych. Dla mnie obowiązkowymi składnikami mojej przyprawy do piernika jest cynamon, imbir i kardamon- ich nie może zabraknąć.
Myślę, że najmniej niezbędnymi składnikami jest kolendra, koper włoski lub anyż tzn. jak pomijam jedno z nich to się to nie odbija negatywnie na aromacie i smaku przyprawy, a przynajmniej ja tego szczególnie nie odczuwam.

Do przygotowania przyprawy potrzeba tylko przypraw i młynka do kawy lub moździerza (bo nie wszystkie przyprawy dostaniemy mielone). A więc do dzieła !



PRZEPIS

SKŁADNIKI:

- 4 łyżki mielonego cynamonu
- 2 łyżki mielonego imbiru
- 1 łyżka mielonego kardamonu
- 1/2 łyżki mielonej gałki muszkatołowej
- 1 łyżka goździków
- 1/2 łyżki ziela angielskiego
- 1/4 łyżki pieprzu czarnego
- 1/4 łyżki ziaren kolendry
- 1 łyżka ziaren kopru włoskiego lub kilka ziaren anyżu

PRZYGOTOWANIE:

- Wszystkie składniki mielone (cynamon, imbir, kardamon, gałka muszkatołowa) wsypać do miski. Ja kupuję wszystkie uciążliwe do mielenia składniki ( np. cynamon) już zmielone- generalnie wszystko co możliwe do kupienia mielone kupuję. Wyjątkiem jest pieprz, biorę w ziarnach bo uważam, że świeżo mielony ma lepszy aromat niż mielony.

- Wszystkie pozostałe składniki ( goździki, ziele angielskie, pieprz czarny, kolendra, koper włoski lub anyż) zmielić w młynku do kawy. Można także utrzeć w moździerzu. Wsypać do miski z pozostałymi przyprawami i wymieszać.

- Całość przesypać do słoika, który posiada szczelne zamknięcie, zakręcić i jeszcze w słoiku potrząsnąć i zamieszać.

- Na 1 kg mąki używam ok. 3 łyżek tej przyprawy do piernika.
Smacznego pierniczenia !



2 komentarze:

  1. :)również wychodzę z założenia ze jak można coś zrobić samemu to robię:)a taka przyprawa samodzielnie skomponowana jest najlepsza :)Pozdrawiam serdecznie moja droga:)
    Ps:
    pierniczyłam już 2 razy:)i chyba trzecie podejście zrobię bliżej świąt bo nie wiem jak to się dzieje ze pierniczki znikają w tajemniczy sposób:)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...