czwartek, 18 kwietnia 2013

FOCACCIA Z POMIDORAMI, ROZMARYNEM, PAPRYCZKĄ CHILI I SŁODKĄ CEBULĄ

Pizze piekłam milion razy, a nie wiem czemu nigdy nie piekłam jej krewnej (nazwałabym ją matką pizzy :)) czyli focacci. Focaccia to pieczywo włoskie będące podstawą do pizzy- samo ciasto, tyle że bez sosu i sera. 

Focaccia wyszła wyśmienicie, a dodatki które do niej skomponowałam pasują do siebie idealnie. Jest lekko pikantna za sprawą papryczki chili, aromatyczna za sprawą rozmarynu i pomidorów, delikatności i fajnego smaczku dodaje jej cebula z dodatkiem octu balsamicznego.

Focaccia idealnie nadaje się jako pieczywo podawane na ciepło do zup kremów.  Doskonale smakuje także po prostu maczana w oliwie z dodatkiem octu balsamicznego. Jest pyszna także na drugi dzień. Robi się ją bardzo szybko, także w szybkim tempie się piecze ( i zjada :)), po wyciągnięciu focacii z piekarnika roznosi się w domu niebiański zapach mniam… z pewnością będę częściej piec focaccie. :)

Polecam upiec focaccie wszystkim , którzy mają jakiekolwiek wątpliwości w stylu : czy warto się za nią brać? czy nie szkoda czasu? czy nie lepiej upiec pizzę?- też tak kiedyś myślałam :)) - jest pyszna (równie pyszna jak pizza) i naprawdę warto !!! :) , a skomponowane przeze mnie dodatki sprawiają, że jest aromatyczna i lekko pikantna.




PRZEPIS

SKŁADNIKI :

Ciasto:
- 350 g mąki pszennej typ 650
- 10 g drożdży świeżych
- 0, 5 łyżeczki cukru
- 0,5 łyżeczki świeżo zmielonego pieprzu
- 1 łyżeczka soli
- 275 g letniej wody
- 75 ml oliwy

Do polania ciasta:
- 1 łyżka oliwy
- 1 łyżka wody

Dodatki:
- 4- 5 kawałków wędzonych lub suszonych pomidorów w oliwie
-  ok. 20 plastrów cebuli
- 1- 2 papryczki chili suszone w całości
- rozmaryn suszony lub świeży
- kilka kropel octu balsamicznego
- gruboziarnista sól morska

PRZYGOTOWANIE:

- Do miski wsypać mąkę, zrobić w mące dołek i wkruszyć w niego drożdże, drożdże posypać cukrem i poczekać 5 minut. 

- Następnie wsypać pieprz, sól, wlać oliwę i wodę. Ciasto zagnieść przez ok. 5 minut. Wyrobione ciasto umieścić w misce posmarowanej oliwą, przykryć folią, nakryć ściereczką i zostawić w ciepłym miejscu na ok. 1 godzinę.

- Przygotować formę o średnicy 28 cm (ja używam okrągłą formę do tart) - jeśli metalowa to posmarować oliwą, jeśli silikonowa (tak jak w moim przypadku) to nie trzeba niczym smarować.

- Ciasto przełożyć do formy i rozciągnąć je palcami aby zajmowało całe dno formy.

- W cieście porobić dołki palcami i polać je mieszaniną oliwy (1 łyżka) z wodą (1 łyżka).

- Na cieście rozłożyć pomidory pokojone w paski, cebulę w plastrach (każdy plaster cebuli musnąć kroplą octu balsamicznego), pokruszoną papryczkę chili, obsypać rozmarynem i solą.

- Focaccie odstawić na 20 minut aby lekko podrosła.

- Piec w piekarniku nagrzanym do temperatury 220 stopni C przez ok. 20 minut, focaccia na górze ma się apetycznie zarumienić.
Smacznego !

Focaccia tuż przed włożeniem do piekarnika...

Focaccia upieczona :)



Przepis wygrał w konkursie "BLOG W 5 TRENDACH" nagrodą była publikacja w magazynie "Palce lizać"-  tutaj link do wpisu o tym: http://pysznekaprysy.blogspot.com/2013/07/publikacja-mojego-przepisu-w-palce-lizac.html


BLOG W 5 TRENDACH - Zagłosuj

7 komentarzy:

  1. Ale bym zjadła Twoją foccacię na śniadanie, cudo!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ależ mi narobiłaś smaku :) cudnie wygląda ....

    OdpowiedzUsuń
  3. Wygląda wyśmienicie :) MOże dzieki Tobie w końcu sjuszę sie na upieczenie focaccii...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja też długo zwlekałam z upieczeniem focacci no i żałuje że nie upiekłam wcześniej :)

      Usuń
  4. Podoba mi się bardzo ten pomysł. ; )
    chętnie zrealizuję takie coś na obiad!

    Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń
  5. Naprawdę warto upiec, mało przy tym pracy, a jest focaccia jest pyszna-polecam, cieszę się, że się Wam podoba :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Fajne to jest.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...