czwartek, 14 lutego 2013

TORT NA SZYBKO

Czasami jest tak, że na szybko trzeba zrobić jakieś bardziej odświętne ciasto- coś podobnego do toru. I tak miałam ostatnio właśnie. Wiadomo, że tort lepiej zrobić jest dzień przed jedzeniem, no ale czasem trzeba zrobić w ten sam dzień w którym będzie się go jadło. I można by pomyśleć co za problem? Kupuję gotowe spody, masę w proszku i robię tort. Osobiście nie lubię tych niby biszkoptowych, gotowych spodów dostępnych w sklepach- jak dla mnie są za słodkie i mają sztuczny posmak, no i kolor też pozostawia dużo do życzenia. Nie wiem może są gdzieś, jakieś smaczne gotowe spody? Ja jeszcze na takie nie trafiłam.


Tak więc w tym przepisie przedstawię biszkopt, który można zrobić samemu i robi się go bardzo szybko, jest łatwy, zawsze się udaje, nie pęka i równo wyrasta. Przepis na ten biszkopt podpatrzyłam u mojej Mamy, która z kolei ten przepis ma od koleżanki.

Jedyną rzeczą z gotowców jakie toleruję są masy do tortów- takie w proszku, które ubija się z mlekiem. No i taka masa jest wybawieniem jak musimy szybko przygotować masę to tortu. Czasami taką masę wolę nawet niż ubitą śmietanę kremówkę bo są lżejsze, nie są takie tłuste- bo w końcu tylko na mleku, a nie masa na 30% śmietance. Nie polecę konkretnej masy bo co chwila kupuję inną- po prostu jaka w sklepie wpadnie mi w rękę, udawały mi się wszystkie jakie dotychczas używałam.
 

A mój tort udekorowałam krokantem migdałowym- może niezbyt wystawna dekoracja jak na tort ale za to jaka smaczna :) . No i najważniejsze tort można jeść w ten sam dzień, w którym się go zrobiło. Aha zapomniałam dodać, że torcik jest pyszny- myślę, że za sprawą puszystego biszkopta z nutą kawy (poncz), mlecznej, delikatnej masy i uprażonych migdałów- to zestawienie przypadło mi go gustu :).



PRZEPIS


SKŁADNIKI:


Biszkopt:

- 4 jajka

- 1 szklanka cukru pudru

- 1 szklanka mąki tortowej (z tego odjąć 2 łyżki)

- 2 łyżki kakao (na miejsce odjętych 2 łyżek mąki)

- 1 łyżeczka proszku do pieczenia


Krokant:

- 100 g siekanych migdałów

- 2 łyżki masła

- 1 łyżka cukru z wanilią


Poncz:

- 1/2 szklanki gorącej wody

- 2 kieliszki wódki lub amaretto

- 6 łyżeczek kawy rozpuszczalnej


Masa:

- 1 opakowanie gotowej masy do tortów (w proszku)

- 250 lub 300 ml mleka- w zależności od masy, bo jedne robi się z 250 ml a inne z 300 ml mleka

- 1 łyżka żelatyny + 2 łyżki wody


PRZYGOTOWANIE:


Biszkopt:

- W osobnym naczyniu wymieszać: mąkę, kakao, proszek do pieczenia.

- W drugim naczyniu mikserem ubić całe jajka z cukrem na jasny puch.

- Do ubitych jajek z cukrem dodawać stopniowo przesiewając mąkę+ kakao+ proszek do pieczenia i ostrożnie mieszać szpatułką lub łyżką (nie mikserem).

- Ciasto przelać do tortownicy o średnicy 27 cm (na dnie wyłożyć koło z papieru do pieczenia, a brzegi blaszki wysmarować masłem) i piec 40 minut  w temperaturze 175 stopni C. Po tym jak czas pieczenia się skończy wyłączyć piekarnik ale nie otwierać piekarnika i nie wyjmować z niego biszkopta przez ok. 10 min. Po 10 min. uchylić drzwiczki piekarnika i czekać kolejne 10 min. Następnie biszkopt wyciągnąć z piekarnika i zostawić na ok. 40 min aby całkowicie wystygł.


Krokant:

- W czasie gdy biszkopt stygnie, zrobić posypkę: na patelni podprażyć siekane migdały z masłem i cukrem (umieszczając wszystkie te składniki na raz). Posypka ma osiągnąć złocisty kolor- ważne aby cały czas mieszać żeby się nie przypaliło. Posypkę schłodzić.


Poncz:

- Następnie zrobić poncz: w połowie szklanki przegotowanej gorącej wody rozpuścić kawę, a gdy przestygnie dodać alkohol, wymieszać.


Przekrawanie biszkopta:

- Biszkopt przekroić na dwie płaszczyzny- najpierw płytko naciąć w połowie grubości dużym nożem naokoło, następnie w nacięciu umieścić długą nitkę (może być do szycia) i przekroić biszkopt całkowicie. Wg mnie najlepiej biszkopt przekrawa się nitką- cięcie wychodzi równiutko.


Masa:

- Przygotować masę zgodnie z instrukcją na opakowaniu. A na końcu dodać rozpuszczoną 1 łyżkę żelatyny w dwóch łyżkach wody (ja żelatynę rozpuszczam w garnuszku na ogniu, a potem chłodzę w zimnej wodzie- ważne by do masy dodać schłodzoną żelatynę).


Złożenie toru:

- Na paterę położyć jeden kawałek biszkopta i nasączyć go połową ilości ponczu.

- Na nasączony spód wyłożyć ½ masy- rozprowadzić.

- Na to położyć drugi kawałek biszkopta, nasączyć go pozostałą ½ ponczu, wyłożyć masy nieco mniej jak połowę, równo rozsmarować, a resztą masy posmarować boki.

- Na końcu tort obsypać na górze przygotowanym wcześniej i schłodzonym krokantem.

- Tort włożyć do lodówki na minimum 2 h aby się schłodził, a najlepiej na całą noc :) .

Smacznego !


Na zdjęciu powyżej łapa łakomczucha...



8 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. mimo swojej prostoty jest bardzo smaczne, nie wiem chyba przez to zestawienie- biszkopt- masa- krokant :)

      Usuń
  2. ...wygląda obłędnie, a smakuje pewnie jeszcze lepiej ;D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jest bardzo smaczny, ja nie umiałam zjeść jednego kawałka... zjadłam jeden i szybko musiałam sobie zrobić dokładkę :)

      Usuń
  3. Wygląda bardzo smakowicie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. CUDNY! Ważne że bez masy cukrowej feee

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że się spodobał :) faktycznie masa cukrowa jest baaardzo słodka... ja fondant toleruję jedynie jako drobna dekoracja na torcie czy babeczkach (jakieś różyczki, kwiatuszki) bo fajne rzeczy można z niego zrobić, ten torcik nie jest aż taki słodki bo osobiście nie jestem zwolennikiem takich przesłodzonych deserów i ciast :)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...