czwartek, 10 stycznia 2013

KAPUŚNIACZKI


A oto przepis na wypiek, który często gości na moim stole, bo odkąd go znalazłam na tej stronie niesamowicie przypadł mi do smaku. Kapuśniaczki to takie jakby „paszteciki” z nadzieniem z kapusty kiszonej- alternatywa dla zwykłych pasztecików z mięsem, czyli coś idealnego dla Wegetarian (np. dla mojej Mamy) :).

Na zewnątrz pyszne, podpieczone,  drożdżowe ciasto, a w środku nadzienie z kapusty kiszonej. Można je jeść na ciepło (prosto z piekarnika), na zimno albo odgrzać na drugi dzień. Doskonale smakują z barszczem czerwonym mniam.   
Robiłam także te kapuśniaczki z nadzieniem z kapusty kiszonej wzbogaconej o grzyby i moim zdaniem lepsze są takie z samą kapustką bez grzybów.

Ten przepis był także dla mnie inspiracją do przygotowania pasztecików z mięsem drobiowym, na które również podam przepis i przyznam, że wyszły wyborne, tak samo pyszne jak z kapustą kiszoną. Kapuśniaczki, paszteciki z mięsem drobiowym oraz PIEROGI DROŻDŻOWE Z KASZĄ GRYCZANĄ wystąpiły w tym roku u mnie na stole jako wielkie trio w Święta Bożego Narodzenia bo uwielbiam takie przekąski na świątecznym stole. Takie Kapuśniaczki uwielbiam jeść także w Sylwestra po północy i popijać czerwonym barszczem mniam :), myślę że to także wspaniały wypiek na imprezę karnawałową :) .


PRZEPIS

SKŁADNIKI:

Ciasto: 
- 500 g mąki pszennej
- 15 g świeżych drożdży
- 1 łyżeczka cukru
- 1 łyżeczka soli
- 150 ml mleka
- 2 łyżki oleju
- 100 g masła
- 1 jajko

Nadzienie: 
- 500 g kapusty kiszonej
- 1,5 szklanki wody
- 1 łyżeczka kminku
- 1 łyżeczka cząbru
- 1 łyżeczka pieprzu

PRZYGOTOWANIE:

- Drożdże wrzucić do kubka, zasypać cukrem i zostawić na 5 min. Następnie dolać letnie mleko i zamieszać.

- Do miski wsypać mąkę, sól, wbić jajko, wlać olej i roztopione, wystudzone masło oraz wlać drożdże. Wszystko wymieszać łyżką, a następnie wyrobić na gładkie ciasto. Gdy ciasto jest za lepkie to należy dosypać odrobinkę mąki. Ciasto włożyć do miski posmarowanej olejem (aby ciasto można było łatwo wyjąć) przykryć folią i ściereczką i odstawić do ciepłego miejsca na ok. 1 godzinę aby wyrosło.

- Przygotowanie farszu: na  łyżce oleju podsmażyć kapustę, wsypać przyprawy, wlać wodę, dusić pod przykryciem na małym ogniu do momentu aż woda wyparuje. Farsz wystudzić.

- Gdy ciasto wyrośnie należy je rozwałkować na grubość ok. 0,5 cm i pociąć na prostokąty wielkości ok. 11x8 cm. Na każdy prostokąt nałożyć po łyżce farszu, zawinąć w rulon łączeniem na spód i rulony naciąć skośnie po dwa razy.

- Przed upieczeniem kapuśniaczki posmarować masłem, można je także posypać podprażonymi ziarnami słonecznika, lnem, czarnuszką, kminkiem lub sezamem.

- Kapuśniaczki wstawić do nagrzanego do 200°C piekarnika i piec ok. 20 minut aż się zarumienią.
Smacznego !


6 komentarzy:

  1. Ale ładnie Ci wyszły :)
    Pozdrawiam, Edyta

    OdpowiedzUsuń
  2. dziękuję :) łatwo się je "zlepia" i dlatego wychodzą dość foremne

    OdpowiedzUsuń
  3. A ja myślałem, żeby zamiast kapusty zrobić z parówkami. Ciekaw jak by smakowało.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hm nie próbowałam jeszcze tak ich piec :) jak mam piec coś z parówkami to piekę hod-dogi (parówki w cieście drożdżowym) myślę, że przepis pojawi się na blogu już wkrótce :) Ale jak bym miała z tego przepisu piec (i w taki sposób zlepiać jak tu) to owszem wyszłoby ale ja np zrobiłabym taki farsz: pokroiłabym parówki w plasterki, dodała pokrojoną w półplasterki cebulę, i np. pokrojone pieczarki- doprawić bazylią, oregano i wymieszać :)

      Usuń
  4. pysznie wyglądają i zamierzam je zrobić w najbliższym czasie
    ile sztuk wychodzi z jednej porcji?
    pozdrawiam
    katarzyna p.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mi wychodzi 4 lub 5 blach- na blachę mieści mi się 5 kapuśniaczków tak jak na zdjęciu czyli ok. 20 sztuk wychodzi z tego przepisu,w zależności na jaką grubość rozwałkuję ciasto jak cieniej to wyjdzie więcej o jakieś 3 szt, jednak polecam rozwałkować nie cieniej jak na grubość 5 mm, Kasiu życzę powodzenia i smacznego :)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...